MČR 2014 - 1. závod Horní Jelení (10.-11.5.2014)
01.06.2014 14:16Letošní seriál závodů mistrovství ČR odstartoval druhý květnový víkend na dráze v Horním Jelení. Pro zdejšího pořadatele, RC klub Divoké Jelení, to nebyl v letošní sezoně první závod, který se zde konal, a tak účastníky přivítal dobře připravený nejen pořadatel, ale především dráha. Víkendová předpověď slibovala dobré počasí, a tak se většina jezdců připravovala na závod za velmi slunného počasí již v sobotním dopoledním tréninku. Do závodu se nakonec registrovalo ve dvou kategoriích celkem čtyřicet dva jezdců.
Krátce po poledni proběhla rozprava a ve 12:30 se rozjel kolotoč kvalifikačních jízd, které odstartovaly elektrické buggy. Po nich, stejně ve skupinách, následovaly spalovací buggy. Ve volném tempu, které si všichni zúčastnění pochvalovali, se odjely podle programu čtyři kvalifikace. Předpověď počasí na neděli se nakonec změnila a nebyla zrovna příznivá, ale po slunném dnu si nikdo nepřipouštěl výraznou změnu počasí. Opak byl pravdou. V noci skropil dráhu déšť a předpověď počasí na neděli již hovořila o vydatných dešťových přeháňkách. Zatažená obloha tak byla nepříjemným kontrastem sobotního slunného dne.
Do závodu elekter se registrovalo celkem třináct závodníků, kteří byli rozděleni do dvou skupin. Na jezdce kategorie 1 : 8 Buggy elektro čekalo pět kvalifikačních jízd, ze kterých všichni kromě jednoho měli již dopředu zajištěný postup do finálových jízd. Nastal tedy boj o černého Petra v podobě jednoho nepostupového místa. Nejlépe si v kvalifikaci elekter vedl Martin Bayer, který vyhrál všechny čtyři jízdy, do nichž nastoupil. Nedělní pátá kvalifikační jízda zamíchala ještě pořadím a ti, kteří do ní nastoupili, nemuseli litovat zašpiněného auta, ale většinou si o nějaké místo ve výsledkové listině pomohli. Vzhledem k tomu, že se podařilo odjet pouze jednu finálovou jízdu, byly výsledky podle platných pravidel vyhlášeny po odjeté kvalifikaci. Vyhrál tedy Martin Bayer před Honzou Domanským a Jirkou Márou. Za náš klub Bohemia Racing obsadil sedmé místo Honza Kapička a desátý byl Honza Hujer.
Do závodu spalovacích buggy se celkem přihlásilo dvacet devět jezdců, kteří byli rozděleni do třech skupin. Stejně jako pro elektry bylo pro spalovací buggy připraveno pět kvalifikačních jízd, z toho jedna v neděli ráno. Nedělní kvalifikace se na rozdíl od elekter zúčastnila většina jezdců, a tak se pořadí nijak drasticky nezamíchalo. Martin Bayer stejně jako v elektrách nenašel přemožitele a zvítězil ve všech čtyřech jízdách, do kterých nastoupil. Čtvrtfinálové jízdy spalovacích buggy odstartovaly v neděli v 11:40, ale po druhém čtvrtfinále musel být závod kvůli nepřízni počasí zastaven, neboť se na dráhu opět vrátil déšť. Předpověď počasí neslibovala nic dobrého, a tak se nakonec pořadatelé rozhodli rozjetý závod ukončit. Tomuto rozhodnutí předcházelo hlasování všech účastníků. Výsledky byly podle pravidel počítány tak, že jezdcům, kteří absolvovali čtvrtfinálové jízdy, byl počítán výsledek po kompletních finálových jízdách, ostatním se započítal výsledek z odjetých kvalifikací. Martin Bayer si tak připsal z prvního letošního závodu mistrovství ČR double, na druhém místě skončil David Kukla před třetím Honzou Zámišem. Naši jezdci skončili následovně: 5. Tomáš Kapička, 10. Jirka Dvořák, 12. Honza Kapička, 13. Pavel Braun, 15. Honza Hujer, 16. Petr Dvořák, 19. Radim Drda, 21. Honza Horáček a 25. Tomáš Chaloupka.
Bohužel i přes to, že odpoledne déšť ustal a dráha by nevyžadovala příliš úprav, nedalo se v závodu pokračovat. Rozhodnutí bylo nevratné. Vzhledem k tomu, že v našich zeměpisných šířkách je potřeba s nepřízní počasí počítat, je smutné, že nejsme na tuto eventaualitu nakonec připraveni. Doufejme tedy, že příští závod se vydaří a počasí dopřeje jezdcům pobýt co nejdelší čas na dráze.
V průběhu úvodního závodu sezony byly prováděny technické kontroly na všech modelech jezdců, elektro i spalovacích. Jezdcům byl kromě běžně měřených předepsaných rozměrů měřen i objem nádrže, hustota použitého paliva (určující množství nitrometanu v palivu) a nechyběla ani kontrola elektroniky. Tyto kontroly byly v minulých ročnících zanedbávány, a tak je třeba dodržování technických pravidel kontrolovat a nespoléhat se jen na poctivost jezdců, která již v mnohých případech vzala dávno za své.
kompletní výsledky 1:8 IC
kompletní výsledky 1:8 E
Z.K.
———
Zpět