Astra Nitro Ccross 2011 (1.-3. 7.)
08.07.2011 17:41Letošní AstraNitroCross – největší IC Buggy událost v Čechách byl naplánován na začátek července. Hlavně kvůli tomu, že pravděpodobnost deště a zimy, je minimální a pořadatelé chtěli, aby se závod vydařil. Větru a dešti se poručit bohužel nedá a počasí spíše odpovídalo dubnu.
Kompletně přestavěná dráha hostila ke stovce jezdců z téměř celé Evropy. Tento závod je velmi oblíbený a účast byla odhadována trošku výše – ideálně na 144 jezdců, bohužel se tak nestalo. Pořadatelé dokázali zajistit některé hvězdy RC sportu, jako byl například Yannick Aigoin nebo prezident TLR Bill Jeric. Nechyběli ani Dominick Bauer, Martin Wollanka a další špičkoví evropští jezdci včetně kompletní české špičky. K vidění byli i novináři domácích a zahraničních serverů a časopisů. Rozhodně se nejen diváci, ale i jezdci ze 12 zemí měli na co těšit. Bohužel chyběla celá řada domácích jezdců a zástupců klubů stejně jako i zástupci vedení RCAČR. Pro všechny jmenované je taková akce na domácí půdě určitě velkým přínosem.
Páteční celodenní trénink byl ráno pro déšť odložen, ale Slavkovská dráha naštěstí zvládá přiměřené množství vody, takže jakmile přestalo pršet, mohlo se začít trénovat. První kola na dráze a její poznávání absolvovali první jezdci. Povrch dráhy je stejný jako loni, tvrdá hlína, která ve stopě nepráší, dokáže v zatáčkách tvořit blue groove a poskytuje dobrý grip. Proti staré trati, která byla „amerického typu“ plná skoků, je dráha výrazně plošší a přibylo technických pasáží. Trať byla navržena tak aby prověřila všechny možnosti nastavení modelů a kvality jezdců a splnila tento účel na jedničku.
Nová dráha šla po seznámení vcelku lehce projet, ale velmi těžké bylo zajet rychlý čas. Při této snaze nastupovaly chyby. Mnoho jezdců v poli měli obrovské potíže se zadním velkým skokem, které též způsoboval vcelku silný nárazový vítr. Na špičce startovního pole nebylo vidět až tolik problémů. Bohužel hodně jezdců zde zničilo části svých modelů a tak ke skoku již přijížděli s nervozitou a strachem jak to tentokrát dopadne. Málokdo však volil variantu skok překonat na dvakrát a tak sice ztratit cca 0.5 -1 sec, ale vyvarovat se možné chyby. Některé pasáže tak byly výzvou pro zlepšení.
Jinak byla dráha exklusivní, těžké technické úseky a skoky za zatáčkami, kde bylo potřeba mít správně naladěný motor a dobrou přilnavost, byly těžkým, ale ne nebezpečným oříškem a přesně to je to, co zvedá laťku pro všechny a díky tomu zrychlujeme. Navíc po pátečním tréninku byla dráha kompletně vymetená a zbavené uvolněné zeminy, což je u nás vidět pouze sporadicky. Na sobotní kvalifikaci tak byla dráha skvěle připravena, stejně jako zázemí.
Sobotní kvalifikace byly v duchu skvělého počasí, občasná sprška nevadila a jen trati prospěla. Kvalifikací bylo šest a skupin po dvanácti bylo osm. Kvalifikace byly pro některé smolné a tím pádem i startovní rozřazení do nedělních finálovek bylo zajímavé. Na čele se po kvalifikacích umístil Yannick Aigoin, druhý Martin Bayer a třetí Aleš Bayer. Kvalifikační jízdy té nejlepší skupiny byly skvělou podívanou. Špička pole v čele s Yannickem dokázal na trati skákat pro normální jezdce téměř nemožné skoky do zatáček, modely se pohybovaly ukrutně rychle a samozřejmě výše zmíněné záludnosti trati bez problémů zvládali všichni v této skupině. Z Bohemia Racing se do semifinále podařilo přímo postoupit pouze Tomášovi Kapičkovi (13.). Honza Kapička (25.) po absenci pátečního tréninku byl ve čtvrtfinále spolu s Jirkou Dvořákem (31.).
Nedělní ráno bylo sychravé, ale první finálovka 1/64 v půl deváté bez problému vyrazila na trať. Postupovali čtyři jezdci. Všechny nižší finálovky se jely na 20 minut, za což patří organizátorům obrovské plus a tisíc bodů nahoru, protože si většina pole mohla na této trati pořádně zazávodit. Postup z finálovky nahoru znamenal 40 minut jízdy a to není na závodech takovéto velikosti rozhodně pravidlem. Skvělý nápad a jen tak dále. Z finále 1/32 si jízdou na jistotu vybojoval Jirka Humpolec (68.) postup do finále 1/16, , kde však musel odstoupit díky nepodařenému zadnímu skoku a zlomenému ramenu. Ve stejné jízdě utekl Lubošovi Krchovi (60.) postup o jednu pozici. Celkově těsně za ním skončil stále se zlepšující Honza Horáček (61.). V osmifinále vyrazil velmi slušně Pavel Braun (44.) a po prvních kolech si držel třetí postupovou pozici. Bohužel si vybral svou chvilku nervozity a během dvou kol udělal sérii chyb a dojel nakonec jako šestý. V druhém osmifinále zradila Michala Michela (55.) technika a tak nezajel ani jedno měřené kolo. Ve čtvrtfinále si skvěle vedl Honza Kapička (21.), který se hned po startu ujal vedení a to profesorskou jízdou udržel až do konce. Nepostupovou pátou příčku nakonec obsadil Jirka Dvořák (28.). Byla to poslední jízda v mezích regulí, i když už na notně rozmoklé dráze.
Bohužel po odjetí obou čtvrtfinálových jízd, které se jely na mokru, dešti, blátě a hnusu začalo pršet tak, že bylo nutné závod přerušit. Situace nevypadala na zlepšení. Po opakovaném odložení rozhodnutí o dalším průběhu závodu tak po svolání jezdců (otázka proč prvních čtrnácti po kvalifikacích a ne všech semifinalistů) a poradě byl závod ukončen.
Závody jako je Astra Nitro Cross jsou v blízkém okolí naprosto ojedinělé. Velikostí neexistuje v Čechách nic ani podobného. Není to seriál a je to jen jeden závod. Letošní Astra byla skvěle připravená pro jezdeckou špičku, pro VIP byla postavena tribunka nad tratí pro skvělý přehled. Byli zde zástupci médií v čele se zástupcem známého RC portálu RedRC. Heroický výkon předvedl též Láďa Šeliga, který zde zastoupil funkce časoměřiče, komentátora, konferenciéra a rozhodčího po celý víkend od rána do večera. Bohužel výčet těchto funkcí na první pohled není pro jednoho člověka a tak občas jedna trpěla na úkor druhé, což bylo nepříjemné hlavně pro jezdce stojící na věži dychtící např. po informacích o pořadí. Jinak nebylo závodu co vytknout. Třešničkou na dortu bylo už jen slavnostní ukončení a vyhlášení těch nejlepších za přítomnosti pozvaných modelek. Oceněno bylo nejlepších 12 jezdců kvalifikace a všichni vyhlášení si místo poháru odnesli domů památeční plakety.
Počasí si organizátor nevybere a doufejme že v dalších ročnících bude více slunce a zájem zahraničních špičkových jezdců bude stoupat.
- Jerry + pH -
———
Zpět