13. Kyosho Masters (15. – 17. 6.), Sucy-en-Brie - Francie
10.07.2012 18:49Již tradičně, stejně jako v předešlých letech vyrazila výprava zástupců z České republiky na jeden z nejprestižnějších závodů v Evropě. Oproti původním plánům sice česká výprava zeštíhlila, takže se do pařížského závodu nakonec prezentovali jen zástupci našeho klubu Honza a Tomáš Kapičkovi. Oba byli přihlášeni do kategorie Elite ve spalovacích buggynách a také do elektrických buggyn. Oba mají z předešlých let na kontě pódiové umístění z kategorie Expert a tak zkouší štěstí v té nejlépe obsazené kategorii. Právě Kapičkové byli prvními průkopníky v tomto závodě před více jak deseti roky.
Letošní ročník sice postrádal zámořské hvězdy Teamu Kyosho International, zato se objevila celá řada evropských předních jezdců včele s Jeromem Aigoinem, Elliotem Bootsem nebo Linusem Thernem. Největší zastoupení měli v depu domácí Francouzi s Brity.
Možná že i smolná 13ka sebou nad pařížskou trať přinesla nepříznivé počasí, které se podle předpovědi vyplnilo. Páteční tréninky sice ještě probíhaly na vysušené trati (na trati více jak 3 týdny nepršelo), hned po jejich skončení se však na dráhu začaly snášet první kapky, a ty se proměnily v hustý déšť a zkrápěly dráhu následujících 24 hodin.
Trať oproti loňskému roku doznala několik drobných změn a byla obohacena o několik umělých překážek. Je patrné, že se s nepříznivým počasím místní setkávají velice často, jelikož trať je k tomu velice dobře přizpůsobena. Většinu z členité tratě totiž tvoří umělý povrch, jako jsou dlaždice, umělý koberec, parkety apod. Za celou dobu neustálého deště pořadatelé nepoužili kromě vysavače na vodu ani hrst pilin, trať je totiž vyspádovaná a vybavena funkční "kanalizační sítí", takže se na ni voda nedrží. Tréninky a kvalifikace běželi jako by nepršelo.
V sobotu byly na programu tři kvalifikace, ze kterých se do výsledků počítaly dvě nejrychlejší. V kategorii Elite se účastnilo 28 závodníků, což stačilo na dvě semifinálové skupiny a naši tak měli semifinále zajištěné. V ostatních kategoriích, kterých se naši neúčastnili se přihlásilo 13 jezdců do Truggy, 40 do Expert a 50 do Ligue. Kvalifikace pro elektrické buggyny nebyly po dohodě s jezdci v sobotu zahájeny vůbec kvůli dešťovým přeháňkám. Kvalifikace elekter, kterých se sešlo 20, se přesunuly do nedělního programu. Po sobotních kvalifikacích se počasí neuvěřitelně změnilo v přesný opak a díky stále pálícímu slunci začala trať před západem slunce osychat.
Co se týče nastavování podvozků, tak se v neděli defacto začínalo s nastavováním od začátku. Sobotní podvečer ještě následoval tradiční hromadná Kyosho party a pak již vše směřovalo na nedělní finálový den, který byl dle harmonogramu dlouhý kvůli velkému počtu závodníků.
Stejně jako v kvalifikacích i ve finálových jízdách dominoval anglický závodník Elliot Boots, který je z "červeného" týmu největším favoritem na zisk titulu evropského šampiona. Elliot dokázal, že se s proměnlivým počasím na trati umí díky tréninku v anglickém počasí nejlépe poprat.
Dlouho vypadalo, že díky absenci zámořských a hlavně japonských zástupců Teamu Kyosho nebudou k vidění žádné novinky. Top piloti však neustále testují nové díly a i tady měli nějaké připraveny. Již na část měřených tréninků použili prototypy nových závodních karoserií, které procházejí zatím jen testovacími zkouškami. Každý z nich měl minimálně pět typů různých karoserií, u kterých se testoval různý přítlak a další jízdní vlastnosti. Měli jsme možnost si také odzkoušet karosérie na svých modelech.
V nedělní kvalifikaci elektrických buggyn se našim podařilo probojovat se do hlavní finálové jízdy, ve které osadili 6. místo (Tomáš Kapička) a 7. místo (Honza Kapička). V semifinálových jízdách se našim však příliš nevedlo a ani jeden se neprobojoval do hlavní finálové jízdy, Tomáš kvůli technickým problémům a Honza nestačil dohnat ztrátu na soupeře nabranou v úvodu a postup do finále mu utekl o pár vteřin.
Celkové prvenství si ve finálové jízdě vybojoval britský závodník Elliot Boots, v elektrách se mu tolik nedařilo a vítězství získal švédský závodník Mikael Johansson, kategorii truggy zase domácí jezdec Jerome Aigoin.
Třináctý ročník je tedy minulostí a organizátoři slibují přípravy již nadcházejícího 14tého ročníku a uvidíme jestli i tentokrát přivítají nového mistra světa.
H. K.
———
Zpět